Algemene voorwaarden:
> Het is niet toegestaan om beeld- en/of geluidsopnames te maken van medewerkers of leerlingen zonder
toestemming vanuit de vereniging.
> Het is niet toegestaan om beeld- en/of geluidsopnames te publiceren op (sociale) media zonder toestemming
vanuit de vereniging.
Gedragscode:
De verenigingsmedewerker in het algemeen:
> De medewerker is zich bewust van zijn voorbeeldfunctie;
> Hij/zij neemt zijn verantwoordelijkheid;
> Hij/zij doet zijn werk als lid van het team.
De verenigingsmedewerker in contact met leerlingen:
> Respecteert de zwem leerling in blik, woord en gebaar;
> Onthoudt zich van elke vorm van intimidatie: kinderen worden aangesproken bij hun naam en beslist niet op
uiterlijke kenmerken of specifieke gedragingen;
> Zorgt voor sociale veiligheid binnen zijn/haar lessen, met name voor de minder bewegingsbegaafde
zwemleerlingen;
> Maakt geen beeldopnames van zwemleerlingen tenzij ouders zelf erom verzoeken en in dat geval op zodanige
wijze dat de zwemmer/ster niet wordt aangetast in zijn waardigheid en de beeldopname niet als seksueel kan
worden ervaren;
> Zorgt ervoor dat noodzakelijk lichamelijk contact functioneel is en niet misverstaan kan worden, denk aan
techniek, houding- en ademhalingscorrecties.
De verenigingsmedewerker in contact met ouders/verzorgers:
> Respecteert de ouder/verzorger in blik, woord en gebaar;
> Gaat in contact met ouders/verzorgers correct om met het overwicht dat voortvloeit uit zijn/haar functie;
> Verstrekt eerlijke en ter zake doende informatie over de vorderingen en prestaties;
> Gebruikt de normale gesprekstoon, ook in het geval er een meningsverschil is;
> Indien de medewerker zich geïntimideerd voelt door een ouder/verzorger, wordt het gesprek onderbroken en de
leiding gewaarschuwd, waarna het gesprek voortgang kan vinden.
De ouders/verzorgers in contact met verenigingsmedewerker:
> De ouder/verzorger respecteert de medewerker in blik, woord en gebaar;
> De ouder/verzorger onthoudt zich van elke vorm van intimidatie en geeft aan wanneer men zich
aangevallen/geïntimideerd voelt;
> Gebruiken onderling de normale gesprekstoon, ook in het geval er een meningsverschil is;
> Indien een ouder/verzorger zich (seksueel) onveilig voelt, meldt deze dit direct bij de leiding en/of bij de
vertrouwenspersoon.
> Een ouder/verzorger accepteert een gegeven antwoord/verklaring op een gestelde vraag, dit op basis van
vertrouwen en de kennis van de medewerker. Indien de ouder/verzorger zich niet in een uitleg kan vinden, dient
de ouder/verzorger niet in discussie te gaan met de medewerker, maar een klacht via het klachtenformulier bij
de vereniging in te dienen.
Gedragscode
Versie 1.3 Pagina 2 van 6
> Klachten en/of problemen worden in vertrouwen afgehandeld. De ouder/verzorger geeft daarom geen informatie
aan derden of zet deze sociaal media bij een verschil tussen hem/haar en de vereniging.
Opmerking: Indien een ouder/verzorger zich niet aan de bovenstaande richtlijnen houdt, is de vereniging gemachtigd de
relatie met de vereniging per direct te ontbinden.
VOORWAARDEN VANUIT DE BRANCHE:
De bovenstaande “eigen” voorwaarden worden aangevuld met de voorwaarden uit de zwembad- en/of sportbranche.
Waar bovenstaande voorwaarden strijdig zijn met de onderstaande voorwaarden gelden de voorwaarden uit de branche.
- 
- De zwembadbranche:
 a. Sociale Veiligheid Zwembranche
 b. Gedragscode zwembadbranche
- NOC-NCF:
 a. Gedragscode voor functionarissen, bestuurders en vrijwilligers
 
- De zwembadbranche: